السيناريو المتوقع لمسلسل سلسال الدم في جزئه الأخير

09/05/2018

"سلسال الدم" هو مسلسل درامي يحكي عن موضوع الأخذ بالتارالشهير في الصعيد.. المسلسل عبارة عن 4 أجزاء شبيه بمباراة كرة القدم.. بمعنى أن المسلسل عبارة عن  خصمين كل طرف منهم يحاول التفوق على الطرف التاني خلال أحداث المسلسل.. في كل مرة يتفوق فيها أحد الخصمين على اللآخر بيكيد له خصمه مصيبة وهكذا خلال الأربع اجزاء وهتنتهي بالجزء الخامس والأخير والمقرر عرضه في موسم رمضان 2018.

الخصمين هما "هارون صفوان" العمدة ونائب المجلس عن القرية..  والطرف التاني هي "ناصرة".. بداية الحكاية كانت بمحاولة اعتداء ابن العمدة "دياب صفوان" على بنت ناصرة "عليا".. وانتهى الموضوع بقتل ناصرة لابن العمدة ومن وقتها ظهر موضوع التار في المسلسل وان كل طرف منهم بيحاول ياخد حقه..

أجزاء المسلسل تشبه بعضها بشكل كبيرفمثلا هتفضل كالعادة ناصرة تكرر جملتها الشهيرة "هملوني لحالي" وأقوى جملة ليها في المسلسل " الراجل دة سلسال دم".. وهتحمي عيلتها من طغيان هارون صفوان..
وكمان هتفضل هنية تحب دياب بن هارون صفوان المتوفي وتتوهم صورته في كل المحيطين بها وتردد.."بحبك يا دياب"



أما هارون صفوان هيستمر في أعمال الفساد والطغيان داخل البرلمان والاستيلاء على حقوق الناس في القرية لكن بنهاية المسلسل هينتهي الفساد الممثل في هارون صفوان من خلال مقتله..

ومن الأحداث الوارد حدوثها واللي هتكون غير متوقعة وصادمة للناس هو رجوع ابن ناصرة حسن من جديد، وكأن خبر وفاته كان تمويه لهارون صفوان وإن ابنها قدر على النجاة من الحادثة اللي حصلتله..

ومن المتوقع كذلك حدوث الكثير من أحداث العنف والقتل والاعتداء من قبل "هارون" بعد معرفته خبر أن ابن ناصرة لسه حي.. وأكيد هيحاول يقتله تاني!

 ووقتها هتحاول ناصرة حماية ابنها بقتل هارون صفوان.. ونلف في دواير والدنيا تلف بينا.

وأخيراً كالعادة هينتصرالخيراللي بتمثله ناصرة على الشراللي بيمثله هارون، واللي هيكون بموت هارون أكيد!


 






 


 




 


 




 

Comments: