زواج القاصرات وصل للإنترنت: مزاد لبيع فتاة لرجل ثري

21/11/2018


زواج القاصرات وصل للإنترنت: مزاد لبيع فتاة لرجل ثري لازم الأول نعرف إيه هو زواج القاصرات قبل ما نحكي أي قصص عن الموضوع، هو الزواج الرسمي أو غير الرسمي قبل سن البلوغ 18 سنة، ويلجأ الناس للنوع ده من الزواج بسبب التضرر من الأوضاع الاقتصادية والاجتماعية المتدنية اللى بيعانوا منها.

زواج الأطفال كان منتشر على مر عصور التاريخ، ولسة لغاية دلوقتي منتشر على نطاق أفريقيا وجنوب آسيا، وأمريكا اللاتينية. صندوق الأمم المتحدة بيقول إن السبب في زواج القاصرات هو أكتر من عامل منهم الفقر، وعدم المساواة بين الجنسين، وإبرام صفقات الأراضي والممتلكات وتسوية المنازعات بين القبائل والناس خصوصًا لما يكون الهدف من الجواز هو توطيد العلاقات بين الأسر.

أسباب زواج القاصرات كانت كالآتي
- المهر، أو المبلغ المالي اللى بيدفعه العريس لأهل العروسة مقابل الزواج منها، ويقبل أهل العروسة الزواج ده بسبب الأموال التي يدفعها.
- العادات والتقاليد الاجتماعية، بينتشر في بعض البلاد والأماكن خاصة النامية فكرة زواج القاصرات بسبب الحفاظ على عذرية الفتاة.
- الخوف من الفقر والضغوط الاجتماعية، الشعور بانعدام الأمن الاجتماعي يعتبر سبب من أسباب الزواج المبكر أو زواج الأطفال.
- الاضطرابات الاجتماعية زي الحروب والتحول الديني والاعتقالات القسرية، وأخذ المواطنين كسجناء حرب. ومن قصص زواج القاصرات.


- انتشرت قصة على السوشيال ميديا، لأب عرضه بنته في مزاد ولكن المزاد ده كان إلكتروني، بمعنى إنه نزل بوست بيعرض فيه عرض بنته للزواج، واللي كان عمرها 16 سنة، وفضل البوست 15 يوم من غير ما تشيله إدارة الفيسبوك.

دخل المزاد 10 أشخاص في الكومنتات، منهم أحد الأشخاص اللى كان في منصب رفيع في الحكومة، وانتهى المزاد على بيع الفتاة مقابل 500 بقرة و3 عربيات و 10 آلاف دولار.

- هنا فتاة اتجوزت لما كان عمرها 14 سنة، وبعد زواجها الأول اتجوزت أكتر من مرة، وكان السبب في كدة هو إنها مش لاقية مكان تقعد فيه. أول زيجة ليها كانت بأمر من والدتها، وكان الزوج عنده 29 سنة وكان متجوز، لكن بسبب المشكلات بينها وبين ضرتها اتطلقت، واتجوزت مرة تانية وأنجبت طفل وهي عندها 15 سنة. 
 

زواج القاصرات في حلقة كاملة على قناة lbc ببرنامج أحمر بالخط العريض، بترصد حالات لزواج القاصرات باستضافتهم في البرنامج.
فيكتوريا، بنت اتجوزت في كفر الشيخ، ولكنها كانت ضحية لزواج القاصرات، وبعد زواجها وكشف القصة، أنكر المأذون أنه عقد قرانها

Comments: