غضب بعد صورة تركي آل الشيخ مع عضو مجلس إدارة الأهلي: المياه هترجع لمجاريها؟

13/05/2019

نشر تركي آل الشيخ، مالك نادي "بيراميدز" والمستشار بالديوان الملكي السعودي ورئيس هيئة الترفيه بالمملكة، صورة من سحور كان معزوم عليه عند الإعلامي عمرو أديب، وكان قاعد معاهم على نفس الترابيزة، عضو مجلس إدارة النادي الأهلي وأمين الصندوق في النادي خالد الدرندرلي، وكتب على الصورة "في ضيافة أخي عمرو أديب.. والخلوق خالد الدرندلي".

الجمهور استغرب الصورة، وعبر عن غضبه على السوشيال ميديا، خصوصا بعد خلافات كبيرة كانت حصلت بين النادي الأهلي وتركي آل الشيخ، بعد انسحاب تركي من تمويل صفقات ومشاريع للنادي الأهلي واتهامه لرئيس النادي محمود الخطيب بعدم تقدير جهوده في دعم الفريق، وبعد أكتر من شهر طلع فيهم "تركي" بيانات صحفية كتيرة بيهاجم فيها مجلس إدارة الأهلي، وبيؤكد حبه للفريق واحترامه لجمهوره.

الخلافات دي، هي السبب في اندهاش الجمهور من الصورة، ومن وصف "تركي" لـ"الدرندلي" بـ"الخلوق. التعليقات على صفحة "تركي" بعضها رافض وجود الدرندلي مع تركي آل الشيخ بعد الانتقادات المستمرة من الأمير السعودي للقلعة الحمراء، لكن تعليقات تانية كتيرة كانت شايفة إن "الصلح خير"، وإن عودة المودة والعلاقات الطيبة داخل الوسط الرياضي حاجة حميدة ومطلوبة، لكن في حتة تانية خالص، كانت تعليقات الزمالكوية وشتايمهم حاضرة كالعادة.

"المصري اليوم" قالت إنها عرفت اللي حصل في الكواليس، ونشرت تقرير أكدت فيه إن تركي آل الشيخ استقبل خالد الدرندلي بحفاوة كبيرة جدا، وإنهم قعدوا اتكلموا مع بعض لمدة 10 دقايق "في أجواء تسودها الود" (حسب المصري اليوم)، اللي قالت إن الدرندلي عبر عن سعادته بوجود تركي آل الشيخ، مع تأكيده إن مفيش أي مشاكل بين مجلس إدارة الأهلي وأي شخص.

وبغض النظر عن غضب بعض الأهلاوية، وعن تحفيل الزمالكوية، السؤال بقى: هل وجود الدرندلي على ترابيزة واحدة مع تركي آل الشيخ فعلا صدفة، أو حدث عادي بتجبرهم عليه المناسبة الاجتماعية وإنهم معزومين عند شخص ولازم يتصرفوا بعقل مع موقف زي ده، ولا فعلا الموضوع مقدمة لعودة العلاقات الودية بين "تركي" والأهلي؟

Comments: