بلاي ليست الحنين: 14 أغنية لنجوم ستار أكاديمي 

09/09/2019

في الفترة الزمنية اللي القنوات الفضائية دخلت فيها أغلب البيوت المصرية انتشرت في الوقت ده برامج مسابقات الغنا زي ستار ميكر وستار أكاديمي وإكس فاكتور وذا فويس وغيرهم كتير من برامج للمسابقات الغنائية سحلت الناس معاها.

يمكن برنامج ستار أكاديمي كان من أكتر البرامج اللي شدت الناس ليها خصوصا لإنه كان من أول البرامج اللي نفذت فكرة المسابقات ده غير إنهم كانوا بيجمعوا المتسابقين في مكان واحد وهو الأكاديمية وبيعيشوا سوا فيه وبيبقى فيه بينهم أحداث سواء كانت خناقات أو علاقات وكانوا بيتعلموا مهارات للغنا والتمثيل عشان تنفعهم في البرايمز وكل أسبوع كان فيه 3 طلاب بيطلعوا "نوميني" على أساس أداءهم -في الاختبارات الأسبوعية قدام الأساتذة، والـ 3 طلاب دول فيه واحد منهم بس اللي بيخرج من المسابقة خالص على أساس تصويت الجمهور.

ستار أكاديمي كان تقريبا 11 موسم، وكان فيه قناة مخصوص للبرنامج كان اسمها 24/7 القناة كانت بتعرض حياتهم جوا الأكاديمية طول الوقت حتى كمان وهما نايمين، ومن أهم العناصر في البرنامج اللي فضلت من الموسم الأول لحد الموسم الـ 11 مقدمة البرنامج هيلدا خليفة، كانت بتقدم حفلات البرايمز واليوميات والحلقات اليومية للبرنامج اللي كانت بتيجي كل يوم على قناة الـ "إل بي سي" الساعة 7 بتوقيت القاهرة، وآخر 3 مواسم من ستار أكاديمي كانت بتتعرض على قناتين "سي بي سي" و "إل بي سي".

ستار أكاديمي كان إنتاج "رولا سعد" ومن أشهر المدرسين اللي كانوا بيدرسوا للطلاب في الأكاديمية هما وديع أبو رعد، وميشيل فاضل، وفؤاد فاضل، وماري محفوض، وأليسار كركلا، وخليل أبو عبيد.

فيه نجوم كتير طلعوا من ستار أكاديمي ومن كذا موسم مش موسم واحد بس، فيه منهم اللي كمل في الفن سواء غنا أو تمثيل، وفيه منهم اللي ماكملش في المجال خالص واختفى بعد شوية شهره، وفيه منهم اللي اختفى بعد ما خرج من ستار أكاديمي من غير أعمال أصلا.. بس أكتر ناس علموا معانا ولسه فاكرينهم وفاكرين أغانيهم:

1- محمد عطية:

2- هشام الهويش:

3- زيزي:

4- لارا اسكندر:

5- نسمة محجوب:

6- جوزيف عطية:

7- محمد قماح:

8- هاني حسن:

9- شذى حسون:

10- ميرهان حسين:

11- سعد رمضان:

12- محمد باش:

13- بسمة بوسيل:

14- ناصيف زيتون:

Comments: