بعد موافقة مجلس النواب على محاكمته.. إيه الخطوة الجاية في إجراءات عزل "ترامب"

19/12/2019

تطور جديد حصل في محاكمة الرئيس الأمريكي دونالد ترامب، بعد موافقة مجلس النواب على إجراءات عزله، عشان يتحول الملف لمحاكمة قدام مجلس الشيوخ الأمريكي، تمهيدا لعزله.

وفي شهر سبتمبر اللي فات، كانت نانسي بيلوسي، رئيسة مجلس النواب الأمريكي، أعلنت فتح التحقيق لعزل الرئيس الأمريكي دونالد ترامب، بناء على عدد من الملفات والوقائع اللي حصلت في عهده، وتهم زي تعطيل العدالة وانتهاك بند المكافآت في الدستور لصالح أعماله التجارية، بجانب تقليص حرية الصحافة.

إزاي المفروض الإجراءات تمشي عشان الرئيس الأمريكي يتعزل؟

الخطوة الأولى عند مجلس النواب، لأن الفقرة التانية من المادة الأولى للدستور الأمريكي بتقول إن المجلس "يختار رئيسه والمسؤولين الآخرين، وتكون لهذا المجلس وحده سلطة اتهام المسؤولين"، فاللي بيحصل إنهم بيكلفوا لجنة من اللجان واللي عادة بتكون اللجنة القضائية عشان تحقق في الموضوع، ولو أثبتت إنه مُدان بالفعل بتعرض الموضوع على المجلس كله للتصويت على قرار العزل.

وبالفعل أغلبية المجلس صوتوا للعزل، والملف هينتقل للمرحة اللي بعد كده، وده بسبب إن أغلبية مجلس النواب من الديمقراطيين، والخطوة التانية هي مجلس الشيوخ، وبتنص فيها الفقرة التالتة من المادة للتانية للدستور على إن "لمجلس الشيوخ وحده سلطة إجراء محاكمة في جميع تهم المسؤولين. وعندما ينعقد مجلس الشيوخ لذلك الغرض، يقسم جميع أعضائه باليمين أو بالإقرار. وعندما تتم محاكمة رئيس الولايات المتحدة، يرأس رئيس القضاة الجلسات: ولا يجوز إدانة أي شخص بدون موافقة ثلثي الأعضاء الحاضرين".

في المرحلة دي بيقوم مجلس النواب بدور المدعي العام، ومجلس الشيوخ بدور هيئة المحلفين، واللي لازم يصوت أكتر من تلتين عددهم بالإدانة عشان العزل يحصل، لكن الهيئة نسبة لعدد أعضاء المجلس هيكون عددهم حوالي 67 سيناتور على الأقل، ولو ده حصل هيكون معناه إن لازم 20 صوت جمهوري يأيد القرار بفرض إن كل الديمقراطيين الموجودين صوتوا للعزل بالفعل.

Comments: