حكاية كوريا الشمالية وزعيمها كيم جونغ أون

27/04/2020

كيم جونغ أون الزعيم الكوري الشمالي قلب الدنيا كلها بسبب غيابه  يوم 15 أبريل اللي فات في الاحتفال بالذكرى 108 لميلاد كيم إيل سونغ جده الراحل ومؤسس كوريا الشمالية، في حدث عمره ما غاب عنه أبداً من ساعة ما مسك بعد أبوه في سنة 2011.

تاني يوم جت تقارير من كوريا الجنوبية بتحمل أنباء عن تدهور صحة كيم بل وفي تقارير صدرت في صحف أجنبية عن إن "كيم" جاله كورونا وتقارير صحف تفيد بأن المخابرات الأمريكية بتقول إنه تعبان جدا واتعمله جراحة في القلب وإنه حالته خطرة جداً بسبب إنه مدخن شره وإنه بيشتغل تقريباً طول الوقت.

الصين يوم الخميس وحسب رويترز قالت إنها أرسلت فريق طبي لـ"بيونغ يانغ" لمتابعة صحة الزعيم الكوري الشمالي، وقالت إن كل التقارير الواردة بشأن خطورة وضعه الصحي مش حقيقية، وكمان ترامب بذات نفسه طلع من البيت الأبيض وقال "أعتقد أن التقارير كلها مغلوطة، وعلاقتي بكيم جيدة وأرجو أن يكون على ما يرام".

رغم إن الزعيم الكوري الشمالي ما تراجعش عن اللي في دماغه في ما يخص امتلاك بلاده لسلاح نووي، بل بالعكس هو متفوق عن أبوه في امتلاك كوريا الشمالية لترسانة نووية بيتكلم عنها العالم كله فإن العالم كله فجأة بقى قلقان على وضعه الصحي وخايف على حياته جداً وده اللي بيآخدنا لأهم سؤال، في حالة لقدر الله "كيم جونغ أون" قابل رب كريم إيه اللي هيحصل في كوريا الشمالية:

ينتمي كيم جونغ أون إلى الجيل الثالث من عائلته اللي بتحكم كوريا الشمالية، ويقال إن سلالة الأسرة الأسطورية "بايكتو"، اللي تم تسميتها على اسم أعلى قمة في شبه الجزيرة الكورية، تمنح الحق في حكم الأمة لأفراد العائلة المباشرين فقط.

كوريا لم تعلن من قبل مين اللي هيخلف "كيم" اللي بينتمي للجيل التالت من عائلة مسيطرة على زمام الأمور في كوريا الشمالية من سنة 1948، فالبتالي اللي هيكون أحق بإنه يتولى السلطة إذا كيم صحته اتدهورت أو حصل له حاجة أخته الشقيقة "كيم يو جونغ" 31 سنة  والجميع في العالم مُدرك إنها المسؤول رقم 2 في البلد بعد "كيم". تعرف بصرامتها وأنها مسؤولة شؤون الدعاية في كوريا الشمالية.

ومن بين أفراد عائلة كيم اللي ممكن يتولى زمام الأمور "كيم بيونغ إيل" الأخ غير الشقيق لـ"كيم" واللي عنده 65 سنة واللي اتقال إنه رجع أخيراً للبلد في نوفمبر 2019 بعد ما كان في أوروبا طول الفترة ده كوجهة دبلوماسية لشؤون كوريا الشمالية في أوروبا.

وأخيراً الجيل الرابع وهو ذرية كيم جونغ أون وأكبر ولد لـ"كيم" عنده 10 سنين لسه فالبتالي من المرجح إنه أخته تتولى كل المسؤولية لغاية ما الولد يكبر ويبقى الجيل الرابع اللي بيحكم كوريا الشمالية من العائلة المؤسسة.

العجيب انهارده يوم الأحد إنه الراديو الرسمي لكوريا الشمالية قال إن الزعيم "كيم جونغ" شكر عمال وموظفين كوريين في أول إشارة لنشاطه الاعتيادي بعد كل الشائعات اللي تم ذكرها عن مرضه أو وفاته.

وإليكم تقرير من أبريل 2017 من موقع "US News" ولكن بيبرز وبصورة واضحة تماماً 10 أشياء مش كتير مننا بيعرفها عن "كيم جونغ أون" زعيم الجيل الثالث لكوريا الشمالية:

1. في شك كده بسيط عن حقيقة عمر "كيم" مصادر بتقول إنه اتولد يوم 8 يناير سنة 1983 ولكن وزارة الخزانة الأمريكية أدرجت في 2016 إنه مواليد نفس اليوم ولكن سنة 1948.

2. والدته هي "كو يونغ هوي" وأكيد أبوه هو "كيم جونغ إيل" الزعيم السابق لكوريا الشمالية واللي كانت فترة حكمه من 1994 لغاية ما مات سنة 2011. و "كيم" هو الابن الثالث والأصغر لأبيه اللي كان عنده 7 أبناء 3 بنات و3 أولاد.

3. "كيم جونغ نام" هو الأخ غير الشقيق والأكبر لـ"كيم" وهو كان صاحب الحظ الأوفر في الزعامة واللي مرشح إنه يمسك البلد بعد رحيل الوالد "جونغ إيل" ولكن حظه كان سيئ بسبب ورود تقارير اعتقاله في اليابان سنة 2001 لما كان ينوي يزور "ديزني لاند" في طوكيو بتهمة حيازته لجوازات سفر مزورة.

وفي 13 فبراير من سنة 2017 اتعرض "كيم جونغ نام" للتصفية بواسطة تسميمه في مطار كوالالمبور الدولي بماليزيا؟

4. "كيم جونغ أون" التحق بمدرسة "لايبفيلد شتاينهوتسلي" وهي مدرسة حكومية سويسرية في بيرن عام 1998، ساعتها كان مراهق وقضى في المدرسة سنتين والتقارير كانت بتقول إنه انضم للمدرسة تحت اسم مستعار وهو "باك أون" وانتشرت المعلومة ده ساعتها بشكل كبير مما أثار خوف كبير على حياته.

5. أثناء وجوده في المدرسة في سويسرا محققش أي نتائج إيجابية في مواد العلوم الطبيعية، لكن حصل على درجات جيدة في الموسيقى والدراسات التقنية.

6. يقال أنه بيحب الجبنة والتدخين بشراهة، وده اللي مخليه مشاكله الصحية كتير و وزنه زيادة.

7. عنده شغف بكرة السلة الأميركية، ولما كان صغيركان بيحب جداً النجم "مايكل جوردان" وكان على صداقة وثيقة مع لاعب الدوري الاميركي للمحترفين المتقاعد دينيس رودمان، الذي زاره في كوريا الشمالية في عدة مناسبات.

8. حصل على شهادتين جامعيتين، واحدة في الفيزياء من جامعة كيم إيل سونغ، والأخرى كضابط في الجيش حصل عليها من كلية كيم إيل سونغ العسكرية اللي هو جده.

9. تزوج من "ري سول جو"  سنة 2009 العام ولديهم ثلاثة أطفال الآن أكبرهم هو ممثل الجيل الرابع للعائلة ابن "كيم" وعمره 10 سنوات.

10. أفادت تقارير عن إن "كيم جونغ أون" أعدم حوالي أكتر من 300 شخص من ساعة ما اتولى سلطة البلاد سنة 2011، بمن فيهم 140 من كبار المسؤولين في البلد، وكان قبل كده اعتقل عمه "جانغ سونغ ثايك" وأعدمه بعدها علطول بتهمة الخيانة سنة 2013.

ده أكتر حاجات تحتاج تعرفها عن "كيم جونغ أون" وبلده كوريا الشمالية ومين هيحكمها إذا تعب أو مات.

مصادر:

https://www.usnews.com/news/world/articles/2017-04-12/10-things-you-didnt-know-about-kim-jong-un

https://www.usnews.com/news/world/articles/2020-04-26/heir-unapparent-if-north-korea-faces-succession-who-might-replace-kim

Comments: