خبراء بجامعة أكسفورد لقاح أكسفورد لفيروس كورونا يوفر حصانة لسنين.. ونتائج اللقاح خلال شهر

02/07/2020

من وقت ظهور فيروس كورونا والعالم كله في سباق اكتشاف لقاح ضد الفيروس عشان الحياة ترجع لطبيعتها تاني وللحد من انتشار الفيروس، وحاليا بيخضع 15 لقاح لاختبارات وأبحاث مكثفة على أمل الوصول للقاح في أسرع وقت.

ومن وقت بداية الأزمة جامعة أكسفورد بيشتغلوا بشكل مكثف لاكتشاف لقاح، وطوروا لقاح تجريبي، وشركة "أسترا زينيكا" البريطانية للأدوية عملت تجارب سريرية واسعة النطاق على اللقاح التجريبي، وأعلن فريق جامعة أكسفورد الشهر ده عن تحقيق تقدم كبير في علاج الأجسام المضادة ضد الفيروس.

وقالت رئيسة الفريق البحثى للقاح أكسفورد الدكتورة "سارة جيلبرت" إنها "متفائلة" بشأن اللقاح لإنه بيثبت إنه بيوفر فترة حصانة مدتها طويلة، وقال خبراء من أمريكا إن مستويات الأجسام المضادة اللي بيسببها اللقاح أعلى 3 أضعاف من المرضى اللي خفوا.

وقالت كمان إن فيه 8 آلاف بريطاني في تجربة كبيرة على عقار عملته شركة استرازينيكا" AstraZeneca"، وأضافت إن نتيجة اللقاح ممكن تبقى أفضل من المناعة الطبيعية المكتسبة لما بيتعافى الناس من الفيروس.

وصرحت إن اللقاحات لها طريقة مختلفة للتعامل مع جهاز المناعة، إنهم بيتابعوا الأشخاص في دراستهم عن طريق استخدام نفس النوع من التكنولوجيا لصنع اللقاحات من سنين، وبيشوفوا استجابات مناعية قوية، وأكدت انه لازم يتم اختباره ومتابعته مع الوقت، وإنهم مش هيقدروا يعرفوا هل هو اللقاح بشكل نهائي ولا لا لحد ما يوصولوا للبيانات، لكن هما متفائلين وفقا لدراسات سابقة إن فترة الحصانة هتبقى كذا سنة، وغالبا هيبقى أحسن من اكتساب مناعة بشكل طبيعي من الفيروس، وقالت كمان إنهم  على أمل إنهم يحسنوا من جداولهم الزمنية في إنتاج اللقاح لانقاذ الناس.

وحسب موقع "تلغراف" وصف " باسكال سوريوت" الرئيس التنفيذي لشركة "أسترا زينيكا" للأدوية واللي بتتعاون مع علماء جامعة أكسفورد لإنتاج لقاح وعلاج الأجسام المضادة، إن اللقاح عبارة عن مزيج بين جسمين مضادين في جرعة واحدة ،ودي ممكن تقلل من فرصة تطوير الشخص لمقاومة واحد منهم.

والجدير بالذكر إن شركة "أسترا زينيكا" وقعت عقد مع جامعة أكسفورد، لإنتاج ملايين الجرعات من اللقاح المحتمل للفيروس لو تم إثبات فعاليته.

وقال أحمد محمود سالمان أستاذ علم المناعة واللقاحات بجامعة أكسفورد المشارك من  ضمن باحثين جامعة أكسفورد لتطوير اللقاح، لقناة "سكاي نيوز" عربية إن نتائج المرحلة الأولى من التجارب السريرية هيتم الإعلان عنها خلال شهر، وأضاف إن اللقاح أثبت فعاليته على القرود، ومنع حدوث التهاب رئوي ليهم، وتوقع نتائج إيجابية للقاح الجديد بنسبة أكتر من 50%.

وكانت منظمة الصحة العالمية قالت إن لقاح "أسترا زينيكا" يعتبر الأبرز في العالم، وأكتر اللقاحات تقدم من ناحية التطوير عشان يحصل على ترخيص ويبقى اللقاح الرسمي للوقاية من فيروس كورونا.

 

Comments: