توقيع اتفاقية القطار السريع للربط بين العين السخنة ومدينة العلمين الجديدة 

14/01/2021

نشرت صفحة "رئاسة الوزراء المصرية" بيان يوم الخميس الموافق 14 يناير 2021 إن هيتم إنشاء خط سكة حديد كهربائي من العين السخنة على البحر الأحمر إلى مدينة العلمين الجديدة في الساحل الشمالي، مرورا بالعاصمة الإدارية الجديدة اللي بيتم إنشائها في شرق القاهرة.

وتم توقيع مذكرة تفاهم مع شركة "سيمنس" الألمانية وبين هيئة النقل المصرية ممثلة في الهيئة القومية للأتفاق بحضور رئيس الوزراء الدكتور مصطفى متولي والمذكرة بتنص على نفذ خط القطار فائق السرعة بتكلفة 23 مليار دولار واللي هيربط شرق مصر بالساحل الشمالي.

القطار الكهربائي السريع اللي هيتم إنشاؤه هيكون بإجمالي أطوال حوالي 1000 كيلومتر، وهيكون  15 محطة، بطول 460 كم، وهيستغرق تنفيذه مدة زمنية حوالي سنتين، وتكلفته بتبلغ 360 مليار جنيه مصري، وتوقيع المذكرة هو أول خطوات البداية في مشروع القطار الكهربائي السريع في مصر.

وبعد التوقيع وضح وزير النقل إن الاتفاقية حصلت بعد مفاوضات طويلة انتهت بعد لقاء ممثلي الشركة بالرئيس عبد الفتاح السيسي واتفق الطرفين على شروط ممتازة، بفكر مختلف في التشغيل عن نظام عمل خطوط السكك الحديد القديمة، وبمواصفات تعد الأعلى على مستوى العالم.

ووضح إنه مفيش تقاطعات ولا مزلقانات زي اللي في السكك الحديد الحالية وأكد إن المشروع بيعكس عمق العلاقات المصرية الألمانية، في إطار حرص رئيس الجمهورية على تفعيل العلاقات في كافة المجالات.





 

Comments: