فريق منظمة الصحة العالمية لا يستبعد تسريب فيروس كورونا من معمل حتى الأن 

04/02/2021

الفريق اللي من منظمة الصحة العالمية بدأ يجمع معلومات جدية وكويسة، والمعلومات قيمة جدا وبدأت في مساعدتهم عشان يشوفوا الاتجاهات الصحيحة لانتشار الفيديو ده.

ووضح فريق الصحة العالمية المكلف بالتحقيق في أصل كوفيد 19 قالوا إنهم بيستبعدوا فكرة تهريب فيروس كورونا من معمل طبي في ووهان في الصين، وقال الخبراء إنهم بيحصلوا على بيانات محدش شافها أو عرفها قبل كده.

وقال الدكتور "بيتر داسزاك"  عضو من لجنة منظمة الصحة العالمية في حوار لسكاي نيوز إنهم بيوصلوا حاليا لمعلومات حصل على معلومات قيمة زي الأماكن اللي منها سوق "هوانان" للمأكولات البحرية بعد ما أكدت الاختبارات إن تفشي الفيروس بدأ من هناك، وقال إنهم بيروحوا السوق وبيتكلموا مع الناس وبيسألوهم وبيقابلوا مدير السوق، ده غير كلامهم مع البياعين اللي بيشتغلوا هناك، وبيتكلموا كمان مع الناس اللي بيشتروا من السوق وبيسألوهم.

وقال كمان إن فيه ناس خدت عينات من أرضية السوق وتم إثبات إيجابية اختبارهم لتحليل كورونا بعدها وإنهم اتكلموا معاهم عشان ده نوع المعلومات اللي عايزين يوصلوا له، وقال إنهم بيجمعوا ثروة من البيانات من خلال أدلة صغيرة أثناء بحثهم، وقال إن العلماء الصينين بيتبادلوا معاهم بيانات محدش شافها قبل كده.

وأضاف إن العلماء الصينين بيتكلموا معاهم بكل صراحة بكل الطرق الممكنة، وإنهم فعلا ماشين على الخط الصحيح عشان يوصلوا لحاجة وبيقول إن كل أعضاء الفريق عندها نفس الرأي، وقال إنه بيعتقد إن الصين بلد متفتحة ومستعدة للشغل معاهم وإنهم شايفين ولامسين ده.

وقال دكتور "بيتر داسزاك" إنهم مش مستبعدين لسه فكرة إن الفيروس يبقى اتسرب من المختبر، وإنهم هيطرحوا أسئلة على كل الجوانب الرئيسية خصوصا معهد ووهان لعلم الفيروسات.

ولو كان فيه بيانات بتشير لأي فرضية فهيمشوا وراها وهيمشوا ورا البيانات والدلائل، فلو كان الدليل فعلا في سوق المأكولات البحرية هيتبعوه ولو كان في المعمل هتبعوه، وختم كلامه إن كل الاحتمالات لسه مطروحة قدامهم وإنهم مستعدين لأي احتمال.

Comments: