إيه هو الفطر الأسود وإيه أعراضه؟.. وآخر تصريحات عن ظهوره في مصر 

24/05/2021

بعد إعلان السلطات الهندية عن انتشار الفطر الأسود في الهند انتشرت حالة من الذعر شبه اللي انتشرت وقت بداية ظهور فيروس كورونا، وبعد وفاة الفنان سمير غانم صرح أخوه وقال إنه مات بسبب الفطر الأسود وقال كمان بالظبط في تصريحاته إن عينه اليمين اللي اتعرضت لفطر أسود بدأ الخوف ينتشر بين المصريين والكلام عن الفطر الأسود يزيد.

في البداية إيه هو الفطر الأسود؟

الفطر الأسود هو عبارة عن فطريات نادرة بتأضر بشكل أساسي على الأشخاص اللي مناعتهم ضعيفة، وبتعيش عادة في التربة والمواد العضوية المتحللة، وبيهاجم الفك والعين وبيهدد بالوفاة، وفيه اسماء  تانية للفطر الأسود وهما "الفطر العفني" أو "فطر الغشاء المخاطي" أو "مرض انتهازي" واتسمي بأخر اسم ده لإنه بيعيش في جسم الإنسان وبينتهز فرصة قلة مناعته وبيبدأ ينشط وبيهاجم الجسم.

ولكن الدراسات بتقول إن الفطر الأسود موجود من 1885 ولقوا دراسة في سنة 2005 إن معدل الوفيات بالفطر الأسود بيوصل لـ 54% وقال دكتور "هيمانت ثاكر" دكتور استشاري وأخصائي القلب في مستشفى "براش كاندي" في مومباي إن الفطر الأسود بيضر الدورة الدموية وبيسبب موت الأنسجة.

لكن النوع ده من الفطريات نادر جدا وبيصيب الأشخاص اللي مناعتهم قليلة، عشان كده بدأ يظهر بعد انتشار فيروس كورونا في الهند بالشكل ده.

وبيأثر على جيوب الأنفية والمخ والرئتين وممكن يهدد حياة مصابين السكر أو أمراض نقص المناعة الشديدة زي السرطان أو المصابين بفيروس نقص المناعة المكتسبة "الإيدز" " وفيه اعتقاد بين الدكاترة في الهند إن فيه رابط بين انتشار الفطر الأسود وبين استخدام مركبات "الستيرويد" في علاج الحالات الحرجة المصابة بكورونا لإن المركبات المنشطة دي بتعتبر علاج فعال ورخيص وبيخفف الالتهاب الرئوي في حالات الإصابة بكوفيد-19 لكن من ضمن آثارها الجانبية ضعف المناعة وزيادة نسبة السكر في الدم.

وأعراض الفطر الأسود هي:

الفطريات بتأثر على أجزاء مختلفة من الجسم وغالبًا ما بتكون الأعراض الأولية شائعة زي احمرار في العين أو الأنف وممكن بعد كده بيعاني المريض من إفرازات دموية أو سوداء من الأنف، ولكن دكتور مجدى بدران قال في مداخلة تلفونية له في قناة "DMC" إن دي أعراضه:

1- الحمى.

2- تورم الوجه من جانب واحد.

3- صداع.

4- احتقان الأنف أو الجيوب الأنفية.

5- آلام في الصدر.

6- ضيق في التنفس.

ولو هاجم الغشاء المخاطي الجهاز الهضمي، فممكن تظهر بعض الأعراض زي:

1- آلام في البطن.

2- غثيان وقيء.

3- حدوث نزيف في الجهاز الهضمي.

وأكدت وزارة الصحة الهندية إن مافيش أي علاقة بين الفطر الأسود وفيروس كورونا، ولكن فيروس كورونا بيسبب قلة المناعة وبالتالي ممكن يتعرض المصاب بالفطر الأسود كمضاعفات بسبب قلة المناعة.

أما بالنسبة لوجود الفطر الأسود في مصر فهل هو موجود ولا لا؟

أكد الدكتور محمد عبدالفتاح رئيس الإدارة المركزية لشؤون الطب الوقائى بوزارة الصحة والسكان للمصري اليوم إن  وزارة الصحة ماسجلتش لحد دلوقتي أي إصابة بالفطر الأسود في مصر بالنسبة لمرضى كورونا وإن الكلام المتداول عن انتشار سلالة الفطر الأسود في مصر مالهوش أي أساس من الصحة وأضاف كمان إن الفطر ضعيف ومش مميت ولا قاتل وموجود في في التربة والأسمدة والمواد العضوية المتحللة ومابيوصلش للإنسان إلا من خلال البيئة غير النظيفة، وأكد إنه مابيسببش أي مضاعفات لأصحاب المناعة العادية وبيأثر بس على أصحاب المناعة الضعيفة.

وكمل وقال إنه في حالة ظهور أي مرض معدي أو سلالة جديدة لفيروس كورونا هيتم الكشف عن الإصابات وخطط العلاج والتعامل مع الوباء.

وقال هاني الناظر رئيس المركز القومي للبحوث الأسبق إن لحد دلوقتي لم يتم تسجيل أي حالة بفيروس كورونا مصابة بالفطر الأسود في أي مستشفى في مصر وقال أن نسبة الوفيات قليلة للي اتصابوا بالفطر الأسود في الهند وفي حال انتشار الفطر الأسود في جسم الإنسان بيتم إزالة الجزء المصاب بالتدخل الجراحي وده في حالة اكتشافه في وقت متأخر.

وكانت النائبة إيناس عبدالحليم عضو مجلس النواب قدمت سؤال برلماني للمستشار حنفي جبالي رئيس مجلس النواب عن الاستراتيجية الوقائية الاستباقية الخاصة بمواجهة مرض "الفطر الأسود".

وقالت في بيانها الرسمي إن الفطر الأسود هو عدوى فطرية خطيرة نادرة تسببها مجموعة من القوالب تسمى الفطريات المخاطية المنتشرة في جميع أنحاء البيئة بين الغرف والأسطح الرطبة والتربة والنباتات والخضروات والفواكه المتعفنة، مشيرة إلى أنه يتم علاجه عبر العديد من الأدوية.

وقال الدكتور محمد عوض تاج الدين مستشار رئيس الجمهورية للشئون الصحية "، مفيش أى داعى للقلق من الفطر الأسود، فهو سلالة من السلالات الخاصة بالفطريات وإحنا عارفين الكلام ده وإن بعض الناس لما بياخدوا المضادات حيوية بيظهر لهم طبقة بيضاء في فمهم، وده مش جديد ولا غريب أو وباء، والفطر الأسود له علاقة بمضاعفات كورونا ومضاعفات أمراض كثيرة ولكن مش متربط ارتباط وثيق بفيروس كورونا ومالوش أي سبب مباشر للفشل التنفسى أو للوفاة.

Comments: